AKTUALNOŚCI

          • Ślubowanie pierwszaków w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Czerniewicach

          • Ślubowanie klas pierwszych to od lat niezwykłe wydarzenie w  kalendarzu imprez Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Czerniewicach. W tym roku miało ono miejsce 14 października. Był to dzień długo wyczekiwany przez dzieci. Powodem, z pewnością była sama uroczystość, jak również strój galowy i birety, w które wystrojone było każde dziecko. Podczas ceremonii 45 pierwszoklasistów, w obecności dyrekcji szkoły, przewodniczącego Rady Gminy oraz wychowawców złożyło ślubowanie na sztandar szkoły.  Ślubowali być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom.  Następnie pani dyrektor dokonała aktu pasowania na ucznia. Podczas części artystycznej pierwszaki zaprezentowały swoje talenty wokalne i wykazały się umiejętnością gry na instrumentach perkusyjnych.  

                  Na zakończenie uroczystości pani dyrektor życzyła pierwszakom sukcesów w nauce. Do tych życzeń dołączył również przewodniczący Rady Gminy – pan Jarosław Kępa. Na ręce pani dyrektor złożył też kwiaty i życzenia dla wszystkich nauczycieli z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Pani dyrektor przekazała dzieciom  dwa symboliczne dęby, jako symbol siły i szlachetności, które będą wsadzone na terenie przyszkolnym na pamiątkę tej uroczystości.  W tym ważnym dniu w życiu każdego dziecka, ze względu na epidemie nie mogli brać udziału rodzice. Pamiętali oni jednak o swoich pociechach i zakupili dla nich pamiątkowe kuferki z pomocami, które będą wykorzystane podczas pracy z dziećmi. Po zakończonej uroczystości wykonane były pamiątkowe zdjęcia. Następnie dzieci udały się do klas na poczęstunek przygotowany przez rodziców .

               Mamy nadzieję, że mimo iż ślubowanie odbyło się w trudnym dla wszystkich czasie to nic nie przesłoni dziecięcej radości. Niech ten dzień na długo zapadnie w pamięci naszych uczniów. Niech pamiętają, że mają wokół siebie wiele życzliwych osób, które zawsze pomogą w potrzebie.  Pragniemy, aby zapał do nauki towarzyszył naszym wychowankom przez wiele lat szkolnej kariery.

          • Szanowni Państwo! Drodzy Rodzice!

          • "Ta pandemia to dobry czas, żeby przejść na filozofię akceptacji. Nie masz co się buntować i wściekać. Nic nie wskórasz, masz do czynienia z czymś, co od ciebie nie zależy. Nauczenie się akceptacji (co nie znaczy obojętności) dla rzeczy, na które nie mamy wpływu, jest miarą dojrzałości." – Mówi psycholog Ewa Woydyłło-Osiatyńska.

                     Wszyscy mamy jeszcze żywo w pamięci ten obraz: zamknięte szkoły, place zabaw i kina. Zakaz wstępu do parku. Kilka miesięcy życia w dystansie społecznym, konieczność przestrzegania nakazów, zdalna nauka. Huśtawka nastrojów, bunt, irytacja, napady paniki, nuda i poczucie beznadziei. Wszystko spowodowane zamknięciem w czterech ścianach, brakiem kontaktu
            z rówieśnikami, zmieniającą się atmosferą w domu. (Czy ten scenariusz się nie powtórzy?!...)

                     Z takimi doświadczeniami w związku z panowaniem epidemii wirusa SARS – CoV-2- uczniowie wrócili do szkoły. Czy będą w niej funkcjonować tak, jak dawniej? Czy doszło do naruszenia ich dobrostanu psychicznego? Czy będą potrzebowali pomocy i wsparcia innych? Psycholodzy ostrzegają, że psychiczne symptomy stresu po epidemii będą się pojawiać w okresie od trzech do sześciu miesięcy po jej ustaniu i mogą się utrzymywać nawet do kilku lat. Trzeba więc być przygotowanym na wszelkiego rodzaju zachowania i stany, które mogą być widoczne u dzieci, typu:

            - zaburzenia zachowania, w tym regresja, czyli powrót do zachowań właściwych dla wcześniejszych etapów rozwojowych, zachowania buntowniczo – agresywne, w tym autoagresja, sięganie po substancje psychoaktywne;

            - zakłócenia w funkcjonowaniu poznawczym, problemy z koncentracją uwagi, pamięcią;

            - obniżona motywacja do wysiłku, unikanie obowiązków szkolnych;

            - psychiczna niestabilność, drażliwość, nerwowość, wybuchowość, „nieadekwatne” reakcje emocjonalne;

            - wzmożony poziom lęku.

                     Liczba tych zaburzeń, ich nasilenie oraz czas trwania będą się wiązać z indywidualną podatnością danej osoby na czynniki stresogenne. Inaczej na tę sytuację zareaguje przedszkolak, a inaczej – dziecko w wieku szkolnym czy nastolatek, dlatego rozmowy na ten temat muszą przebiegać w sposób dostosowany do wieku dziecka. Jak więc rozmawiać? Jak zaopiekować się trudnymi emocjami dziecka – np. lękiem, złością – związanymi z pandemią? W jaki sposób wesprzeć dziecko? Poniżej załączam bajeczkę terapeutyczną tłumaczącą małym dzieciom (ale nie tylko) trudne kwestie związane z epidemią.

            https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/8b/08/5e6f51705416d_z.pdf?1584353648

            Inaczej ma się sprawa ze starszymi dziećmi. „Im musimy przekazać podstawowe informacje dotyczące rodzaju zagrożenia, a więc uświadomić przede wszystkim, że wirus przenosi się drogą kropelkową, uczulić na to, aby nie dotykały bez potrzeby różnych powierzchni, myły ręce, unikały kontaktu z osobami kaszlącymi i kichającymi. I tyle. Nie wzbudzajmy niepotrzebnych napięć, (…) bo to tak naprawdę niczemu dobremu nie będzie służyło” – mówi psycholog dr Aleksandra Piotrowska. 

            W tym trudnym dla dzieci czasie chcielibyśmy wspierać nasze dzieci. Jakie dwie główne zasady rządzą udzielaniem pomocy? Pierwsza mówi: udzielaj pomocy bezpośrednio – jeśli potrafisz. Jeśli nie, to Twoje działania niech polegają na znalezieniu osoby, która będzie posiadała odpowiednie umiejętności. Druga zasada podkreśla, że trudności emocjonalnych dzieci i nastolatków nie można lekceważyć. Dlatego ogromne znaczenie ma naturalny system wsparcia, proponowany i realizowany z wyczuciem przez wszystkie osoby otaczające ucznia, polegający na:

            - stworzeniu mu przestrzeni bezpieczeństwa, której tak bardzo teraz potrzebuje, na każdym poziomie – od fizycznego po emocjonalne;

            - odbudowaniu jego poczucia bezpieczeństwa i możliwości stopniowego osiąganiu stanu spokoju – przy czym chodzi tu o bezpieczeństwo w poczuciu subiektywnym ucznia, a nie w poczuciu dorosłych;

            - dostarczaniu mu doświadczeń spokojnych i przyjemnych – pozbawionych sytuacji przykrych i silnie stresujących.

                     My rodzice musimy okazywać naszym dzieciom zainteresowanie, czułość i miłość, udzielać im psychicznego wsparcia, odważnie konfrontować z trudnymi emocjami, jakich doświadczają oraz umiejętnie je odczytywać.

                     Epidemia koronawirusa kiedyś się skończy, pozostawiając po sobie różne niezatarte ślady, od społeczno – gospodarczych po psychiczne. Nic już nie będzie takie jak przedtem, więc nie da się wrócić do znanych sobie schematów.

                     Życzę dużo zdrowia i – w miarę możliwości – spoglądania w przyszłość z optymizmem. Załączam ulotkę na temat instytucji udzielających pomocy.

             

            Agnieszka Gierach – pedagog szkolny

             

            Bibliografia:

            • Spitzer M., Jak uczy się mózg, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
            • Głos pedagogiczny – październik 2020 (czasopismo).

            TU ZNAJDZIESZ POMOC:

            • 800 702 222 – linia wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego – całodobowa i bezpłatna telefoniczna pomoc psychologiczna dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Czat i pomoc online dostępne na stronie: www.liniawsparcia.pl
            • 116 123 – Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym – prowadzony przez Instytut Psychologii Zdrowia, czynny codziennie w godzinach 14.00-22.00 (połączenie bezpłatne), www.116123.edu.pl
            •  116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – bezpłatny, całodobowy telefon zaufania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Można także pisać: www.116111.pl
            • 800 080 222 całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli
            • 800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15 – 20.00
            • 800 120 002 – Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”- jeśli doświadczasz przemocy w rodzinie, skorzystaj z tej bezpłatnej i całodobowej linii wsparcia. Więcej na stronie internetowej www.niebieskalinia.org
            • 22 594 91 00 – Antydepresyjny Telefon Zaufania Forum Przeciw Depresji – telefon dla osób chorujących na depresję oraz ich bliskich. Linię oraz forum internetowe, dostępne na stronie www.forumprzeciwdepresji.pl, obsługuje lekarz psychiatra
            • 22 484 88 01 – antydepresyjny telefon zaufania – ITAKA – czynny w poniedziałki i czwartki w godzinach 17.00 – 20.00.
            • 22 425 98 48 Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 17.00 – 20.00 oraz w soboty w godzinach 15.00 – 17.00.
            • 22 255 22 50 i 800 012 005 – Telefon Pogadania – uruchomiona na początku pandemii linia czynna jest w godzinach 12.00 – 20.00; wolontariusze z całej Polski odbierają telefony od wszystkich, którzy czują się samotni, mają trudności lub potrzebę porozmawiania. Więcej na stronie internetowej: www.telefonpogadania.pl.

             

             

             

             

             

          • Bernardo Bellotto- ambasadorem kultury

          • Od kilkunastu lat uczniowie naszej szkoły zdobywają wiedzę historyczną i rozwijają swoje umiejętności w ramach programu Zamku Królewskiego w Warszawie „Bernardo Bellotto- ambasadorem kultury”. W tym roku szkolnym w związku z pandemią zajęcia nie będą odbywały się w Zamku Królewskim, tylko w naszej szkole. 7 października 2020 warsztaty muzyczne w sali gimnastycznej w reżimie sanitarnym poprowadził pan Marcin Zadronecki. Uczniowie klasy VI A i VI C, a także 5 i 6 latki z grupy 5 rozwijali swoje umiejętności m.in gry na instrumentach.

          • Oddaj krew dla Malwinki

          • W sobotę 24 października w sali OSP w Czerniewicach w godzinach od 10 do 13.30 można oddać krew dla Malwiny Łysakowskiej. Wszystkich o dobrym sercu zachęcamy do oddania kropelki krwi.

            Aby oddać krew dla małej wojowniczki, należy podać następujące dane:

            Malwina Łysakowska

            Oddział Onkologii i Hematologii

            Sporna 36/50 Łódź

             

          • Segregacja odpadów – kolor ma znaczenie

          • Od 2020 roku połowa wytworzonych przez nas odpadów będzie poddawana recyklingowi. Aby recykling był w ogóle możliwy, wymagana jest segregacja odpadów, czyli ich dzielenie na surowce, takie jak papier, szkło, metal i plastik oraz odpady pochodzenia roślinnego, zwane zielonymi lub bioodpadami. Oprócz składowania i recyklingu odpady można zagospodarować jeszcze na dwa sposoby. Po pierwsze, odpady zielone (np. skoszona trawa czy liście) mogą trafić do kompostowni, gdzie powstanie z nich nawóz. Po drugie, odpady zmieszane (czyli nienadające się do recyklingu) są spalane w specjalnych instalacjach, zwanych spalarniami, które wytwarzają z odpadów energię.

            Tego wszystkiego uczyli się uczniowie klas I - IV oglądając, podczas zajęć komputerowych oraz lekcji z wychowawcami, prezentację multimedialną poświęconą segregowaniu odpadów. W nagrodę za aktywny udział w zajęciach  otrzymali drobne upominki – smycze na klucze oraz plany zajęć. Akcji patronuje Gmina Czerniewice.

          • Bezpieczny uczeń, bezpieczna szkoła

          • 28.09.2020r. gościem naszej szkoły był Dzielnicowy Komisariatu Policji w Czerniewicach p. Krystian Pancer. Pan Policjant spotkał się najpierw z milusińskimi i opowiedział im, jak bezpiecznie dotrzeć do szkoły i co zrobić, aby pobyt w szkole również był bezpieczny. Przypomniał numery alarmowe, na które należy dzwonić w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia. Zwrócił uwagę na konieczność noszenia maseczek w miejscach publicznych i utrzymywania odpowiedniego dystansu.

            Pan dzielnicowy odwiedził również uczniów klas VI – VIII. Rozmawiał z nimi o ich odpowiedzialności prawnej za popełnione czyny karalne. Uświadamiał młodzież, czym skutkuje sięganie po używki, uchylanie się od realizacji obowiązku szkolnego, a także niewłaściwe korzystanie z forów społecznościowych, pisanie nieprawdy                w internecie, szkalowanie innych, stalking… Pan Pancer przypominał o kulturze języka w świecie rzeczywistym
            i wirtualnym.

            Dziękujemy panu dzielnicowemu za spotkania z uczniami naszej szkoły

          • Wygodnie i komfortowo

          • W głównym holu, przy świetlicy ustawiono nowe meble. Twarde siedziska zastąpiły wygodne, miękkie i komfortowe kanapy.  Mamy nadzieję,  że uczniowie chętnie w tym miejscu będą spędzali czas przed lekcjami oraz po skończonych zajęciach, oczekując na odwozy i będą czuli się jak w domu.

          • Obiady w szkole

          • Od poniedziałku 21 września będzie czynna stołówka szkolna. Prosimy rodziców o jak najszybsze składanie deklaracji korzystania z wyżywienia w stołówce szkolnej.

          • Posiłek w szkole i domu

          • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Czerniewicach informuje, że można składać wnioski na dożywianie dzieci w ramach programu wieloletniego "Posiłek w szkole i domu". Dochód uprawniający do przyznania  świadczenia nie może przekroczyć 792,00 zł miesięcznie na jednego członka rodziny.

        • Inauguracja roku szkolnego 2020/2021
          • Inauguracja roku szkolnego 2020/2021


          • 31 sierpnia 2020 r. o godz. 17.00 w kościele parafialnym odbędzie się msza święta z udziałem pocztu sztandarowego dla uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły.


            Witaj Szkoło!

                W trosce o zdrowie uczniów, ich rodziców i nauczycieli rozpoczęcie roku szkolnego 1 września 2020r. będzie przebiegać według podanego niżej harmonogramu przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa.

                W tym dniu do szkoły przybywają uczniowie i rodzice (1 rodzic) przedszkolaka, a pozostali rodzice, którzy towarzyszą dzieciom, pozostają przed budynkiem szkoły.

                Uczniowie klas I - VIII wchodzą do szkoły wejściem od strony ul. Mazowieckiej (główne wejście). Dzieci oddziałów przedszkolnych wchodzą do budynku szkoły od ul. Szkolnej. Rodzice przedszkolaków dezynfekują ręce oraz zakrywają usta i nos. Wszyscy zobowiązani są do zachowania dystansu 1,5 m.

            Spotkania z wychowawcami klas I - VIII rozpoczniemy o godz. 815 i potrwają do godziny 1000. Przedszkolaki pracują tyle, ile wytrwają :). Rodzice przedszkolaków umawiają się na odbiór dziecka z wychowawcą grupy.

            Prosimy uczniów klas I - VIII o przyjście do szkoły w maseczkach.

            Spotkania_z_wychowawcami_w_salach.pdf



    • Kontakty

      • Zespół Szkolno-Przedszkolny w Czerniewicach ul.Mazowiecka 88
      • (+44)7104062
      • 97-216 Czerniewice ul. Mazowiecka 88
        Poland
  • Galeria zdjęć

    • brak danych